qrk0ftcy0alz8x8p1qazs8i6mqf3fw

Veel gestelde vragen

Laat je vragen hier beantwoorden

Veel gestelde vragen

Het kopen van een aanhangwagen of paardentrailer kan vragen bij u oproepen. Hieronder vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen en geven we tips voor het kopen van een aanhangwagen of paardentrailer. Staat uw vraag er niet bij, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Zodra de aanhanger is aangekoppeld, valt deze onder de WA-verzekering van het trekkend voertuig. Is de aanhanger niet aangekoppeld, dan valt deze onder de persoonlijke WA-verzekering. U bent dan ingedekt tegen schade die u aan derden toebrengt. In principe hoeft u de aanhangwagen dus niet te verzekeren. Wilt u zich bijvoorbeeld ook tegen diefstal of schade verzekeren, dan dient u een extra Casco of Allrisk verzekering af te sluiten. Let op: wilt u uw aanhangwagen verzekeren tegen diefstal, dan zal de verzekeraar u verplichten een SCM-gecertificeerd slot te kopen. Wij hebben deze sloten vrijwel altijd op voorraad.

Ga veilig onderweg en controleer je banden regelmatig. Vooral in de winter is een goed profiel essentieel. Een algemeen geldend advies is om de banden om de 6 jaar te vervangen.

Let bij het controleren van uw banden vooral op:

  • Bandenspanning
  • Profieldiepte (minimaal 1,6 mm)
  • Droogtescheuren
  • Slijtageplekken (door overbelasting of beschadigingen)
  • Deuken (bij lang stil staan)

Een probleem is dat beschadigingen in veel gevallen aan de binnenzijde van de band zitten; wees dus echt kritisch op alle onregelmatigheden van de band. Aan de DOT codering kan je de productie datum aflezen en weet je hoe oud de banden zijn.

Bekijk hier de bijlage van de bandenspanning. 

 

Aanhangwagen met maximaal toelaatbare massa tot 750 kg

  • Voor deze aanhangwagens is het mistachterlicht verplicht, ongeacht datum eerste toelating.

Aanhangwagen met maximaal toelaatbare massa van meer dan 750 kg

  • Eerste toelating vóór 1 januari 1998: mistachterlicht is niet verplicht.
  • Eerste toelating ná 1 januari 1998: mistachterlicht is verplicht.

Uitzonderingen op de mistachterlicht regels

  • Wanneer het trekkende voertuig niet hoeft te zijn uitgerust met een mistachterlicht, dan is dit ook niet verplicht voor de aangekoppelde aanhangwagen. Dit kan het geval zijn bij oldtimers.
  • Een fietsendrager met eigen verlichting geldt niet als aanhangwagen en hoeft volgens de Nederlandse wetgeving niet voorzien te zijn van een mistachterlicht. In andere Europese landen geldt deze verplichting wél.

Het verschil in regelgeving tussen lichte en zwaardere aanhangwagens lijkt vreemd, maar heeft een heel simpele reden. Een aanhangwagen met een maximum massa van minder dan 750 kg heeft geen eigen kenteken, waardoor de leeftijd niet is vast te stellen en dus ook niet kan worden bepaald of de aanhanger moet voldoen aan de inrichtingseisen vóór of ná 1 januari 1998. De mistlampverplichting voor lichte aanhangwagens is ingegaan per 1 januari 2005.

Wij kunnen de door u gekochte aanhanger of paardentrailer direct op naam zetten. Wij hebben de, door het RDW erkende, bevoegdheid “Tenaamstelling Voertuigbedrijven”. Dit scheelt u een ritje naar het postkantoor. U koopt de aanhanger bij ons en u bent direct de eigenaar. U krijgt het eerste deel van de tenaamstellingscode dan ook direct van ons mee. Het tweede deel krijgt u per post thuisgestuurd samen met uw kentekenkaart.

Een aanhangwagen of aanhanger biedt uitkomst voor het vervoeren van materieel. Bij de aanschaf is het enorm belangrijk om een aantal zaken te overwegen.

  • Hoe ziet het kostenplaatje eruit?
  • Hoe vaak gaat de aanhangwagen gebruikt worden?
  • Wat ga ik er mee transporteren? (de grootte van de laadruimte, het laadvermogen, stabiliteit, kipfunctie wel of niet nodig, oprijplaten)
  • Open of gesloten
  • Geremd of ongeremd
  • Wel of niet in bezit van rijbewijs BE

De belangrijkste vraag bij het kopen van een aanhangwagen is de prijs. Hierbij is het belangrijk je af te vragen hoe vaak je de aanhangwagen gaat gebruiken en voor welke doeleinden. De prijs-, kwaliteitsverhouding moet correct zijn. Er bestaan vele soorten en maten aanhangwagens. Open of gesloten, met of zonder huif, enkel- of dubbel-assig. Voor het vervoeren van materiaal dat tegen een stootje kan, is een open aanhangwagen een prima keuze. Vergeet hierbij niet, dat het te allen tijde verplicht is een ladingnet te gebruiken. Voor kostbaar materiaal dat niet tegen regenval bestand is, is een gesloten type een goede optie. Ook is het mogelijk een open aanhangwagen met huif te kopen. Dit is een stalen frame op een aanhangwagen, waarover een zeil is gespannen. Voor het zwaardere vervoer is een geremde aanhangwagen voor de veiligheid onmisbaar. Een geremde aanhangwagen zorgt voor meer stabiliteit tijdens het rijden. De remafstand tot het moment van stilstaan is veel kleiner dan bij een ongeremde aanhangwagen. Er is meer massa toegestaan bij geremde modellen dan bij ongeremde.

Een aanhanger kopen, wat moet je weten?
Ook is het van belang om te weten of je met een aanhangwagen wel of niet mag rijden. In Nederland mag je met rijbewijs B alleen rijden als de aanhangwagen (incl. laadvermogen) niet meer dan 750 kg bedraagt, of als de toegestane massa van de auto i.c.m. de aanhangwagen niet meer dan 3.500 kg bedraagt. Hierbij moet het trekkend voertuig zwaarder wegen dan de aanhangwagen. Indien dit wel het geval is, moet u in het bezit zijn van rijbewijs BE.

Paardentrailer kopen? Hoe weet je welke trailer bij jou en je paard past? Wat is vooraf belangrijk om allemaal te weten, alvorens je overgaat tot de aanschaf van een nieuwe paardentrailer?

 

Paardentrailers zijn verkrijgbaar in ontzettend veel soorten en maten, ook in alle prijsklassen, van een eenvoudige trailer tot de meest luxe uitgevoerde paardentrailer. Van 1,5-paards, tot 3-paards en met of zonder zadelkamer. Het is belangrijk om het gewicht en de hoogte van je paard(en) te weten. Het is namelijk belangrijk dat je het paard comfort kunt bieden tijdens het transport. De grootte en zwaarte van je trailer is te bepalen aan de hand het trekvermogen van je auto. Op het kentekenbewijs van de auto staat vermeld hoeveel jouw auto kan trekken en wat de kogeldruk mag zijn. Bij een paardentrailer kopen staat de veiligheid namelijk voorop!

Het is belangrijk je goed te laten informeren door een erkend paardentrailerverkooppunt. Let goed op comfort, ruimte, degelijkheid, licht en bekleding. Ook de verluchting is erg belangrijk. Let goed op het materiaal van de bodem. Aluminium bodems kunnen niet rotten, multiplex en houten bodems echter wel. Informeer ook naar de dikte van de bodem. Kijk ook naar de bekleding van de laadklep en de eventuele bekleding van de zijwanden. Dit voorkomt namelijk eventuele verwondingen bij je paard.

 

Rijbewijzen

 

Denk ook aan het gewicht van de trailer. Beschik je over een rijbewijs B, dan mag je met een trailer de weg op, mits deze niet zwaarder weegt dan 750 kilo. Dit gewicht is inclusief het gewicht van je paard. Er zijn echter een paar uitzonderingen op de regel:

  • Als de lege auto zwaarder is dan het totaalgewicht van trailer én paard, dan mag je hier ook mee rijden
  • Als de auto, de trailer én het paard samen niet meer wegen dan 3500 kilo, dan heb je ook voldoende aan een rijbewijs B

In andere gevallen is het noodzakelijk dat je een rijbewijs E haalt voor het rijden met een aanhanger.

Om met een aanhanger of caravan te rijden hebt u niet altijd een BE-rijbewijs nodig. Rijbewijs B volstaat als:

De aanhangwagen totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) niet zwaarder is dan 750 kg, of de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg, maar voorwaarde is dat de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg is.

Voor samenstellen van voertuigen bestaand uit een trekkend voertuig van categorie B (maximaal 3500 kg) en een aanhangwagen of oplegger heeft u rijbewijs BE nodig als:

  1. De toegestane maximum massa van de aanhangwagen of oplegger ten hoogste 3500 kg bedraagt of
  2. De toegestane maximum massa van de oplegger meer bedraagt dan 3500 kg mits:

De toegestane maximumlast onder de koppeling van de oplegger of middenasaanhangwagen niet meer bedraagt dan het verschil tussen de toegestane maximum massa van het trekkend voertuig en de massa in rijklare toestand van het trekkend voertuig en de toegestane maximum aslast dan wel de som van de toegestane maximum aslasten van de oplegger of middenasaanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg. Vanzelfsprekend houdt u hierbij altijd rekening met het maximale trekgewicht op het kenteken van het trekkend voertuig (maximum massa geremd).

https://www.ad.nl/auto/met-alleen-een-b-rijbewijs-mag-je-veel-meer-trekken-dan-je-denkt-br~af138a3f/

Tevens is het mogelijk om een B+ rijbewijs met code 96 verklaring te verkrijgen. Dit is een aanvullende tussenstap van het gewone autorijbewijs naar het BE rijbewijs voor de besturen van combinaties. Zie onderstaande link voor de voorwaarden en hoe dit rijbewijs te verkrijgen:

https://auto-en-vervoer.infonu.nl/diversen/106143-wat-houdt-de-code-96-voor-het-b-rijbewijs-in.html

 

Wilt u het juiste aansluitschema weten, klik dan op deze link voor meer informatie.

Het laadvermogen verschilt per type aanhangwagen. Deze informatie kunt u vinden bij ‘AANBOD’, waar dit per type aanhanger is aangegeven.

Let op hoe u uw aanhangwagen kunt laden. Zie hieronder een filmpje.

 

Onze leverancier Anssems en Hulco helpt u bij het vinden van uw transportoplossing. Op de website van Anssems staat een selector die snel inzicht geeft in de verschillende modellen van de merken Anssems en Hulco. Alle aanhangwagens staan voor u per gewichtsklasse gesorteerd in de drie kolommen. Klik op https://www.anssems.eu/aanhangwagen-selector/

Dan moet u uw kentekenbewijs laten aanpassen door de RDW. Afhankelijk van de wijziging van de toegestane maximum massa kan dat schriftelijk via een formulier of u moet uw voertuig laten keuren door de RDW.

 

Aanvraag aanpassing TMM op het kentekenbewijs van een aanhangwagen

Mocht uw vraag nog niet beantwoord zijn dan kunt u uw vraag stellen via ons contactformulier

Meer dan 40 jaar ervaring
Verkoop, onderhoud en keuring
Vakmanschap en service